برنزه کردن با آفتاب

فهرست مطالب

برخی از افراد چه خانم‌ها و چه آقایان با پوست برنزه بسیار جذاب‌تر می‌شوند. یک پوست برنزه‌ صاف و درخشان قادر است تا استایل کلی شما را بسیار جذاب‌تر نماید و سال‌هاست که پوست برنزه به ویژه در تابستان‌ها بسیار ترند است. جهت برنزه کردن پوست با آفتاب چه برای صورت و چه بدن روش‌های متعددی وجود دارد، از سولاریوم تا استفاده از لوسیون‌های برنزه کننده؛ ولی یکی از رایج‎ترین روش‌های برنزه کردن، برنزه کردن با آفتاب می‌باشد.

به ویژه در فصل تابستان خانم‌ها و آقایان بسیاری در سواحل و یا استخرهای روباز آفتاب گرفته تا برنزه شوند؛ ولی اگر اصول درست آفتاب گرفتن را رعایت نکنید، افزون بر این که رنگ دلخواه خود را نمی‌گیرید، بلکه ممکن است به پوست و بدن شما صدمه زیادی وارد شود. در این مقاله یک راهنمای کامل و جامع برای برنزه کردن با آفتاب به صورت اصولی و سالم به شما ارائه خواهیم کرد؛ با ما در مجله‌ اینترنتی مدیسه همراه باشید.

برای برنزه کردن با آفتاب چه مدت باید در نور آن بمانید؟

برای برنزه کردن با آفتاب چه مدت باید در نور آن بمانید؟

مدت زمان بهینه قرار گرفتن در نور آفتاب جهت برنزه شدن به درجه‌ رنگ پوست شما و البته زمانی که در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید، بستگی دارد. به صورت کلی هر چه موها و پوست بدن شما روشن‌تر باشد، زمان کمتری را باید زیر نور آفتاب باقی بمانید.

به طور متوسط در شدت تابش متوسط نور آفتاب اگر پوست روشنی دارید 30 الی 40 دقیقه باقی ماندن در تابش مستقیم نور آن برای شما کافی است و در صورتی که پوستی سبزه و با تناژ تیره دارید این زمان به یک الی یک و نیم ساعت افزیش پیدا خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید که دراز کشیدن دائم در خورشید واقعا مضر است؛ در نتیجه زمانی را که می‌خواهید در آفتاب بمانید را مدیریت نمایید و هر از چند گاهی در سایه استراحت کنید.

مهم‌ترین قوانین برای آفتاب گرفتن اصولی و سالم

همان گونه که پیش‌تر اشاره نمودیم، آفتاب گرفتن می‌تواند موجب سوختگی، دهیدراته شدن بدن و اثرات طولانی مدتی مثل سرطان پوست شود. رعایت این اصول و قوانین باعث می‌شود هم سالم بمانید و هم این که بتوانید پوست‌ خود را به خوبی برنزه نمایید.

مراقبت‌های پوستی قبل از برنزه کردن با آفتاب را انجام دهید

مراقبت‌های پوستی قبل از برنزه شدن را انجام دهید

متخصصان معتقدند یک پوست هیدراته زودتر و بهتر از یک پوست خشک برنزه خواهد شد. یک روز پیش از آفتاب گرفتن پوست خود را با اسکرابر و آبرسان لایه ‌برداری و آبرسانی نمایید؛ با این روش پوست شما کم‌تر پوسته پوسته خواهد شد. چند ساعت پیش از این که به ساحل بروید دوش نگیرید، چرا که روغن‌های طبیعی که روی پوست می‌باشند به برنزه شدن کمک می‌نمایند.

برای برنزه شدن با نور آفتاب حتما از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 25 یا 30 استفاده نمایید

برای برنزه شدن با نور آفتاب حتما از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 25 یا 30 استفاده نمایید

تفکر بسیار اشتباهی وجود دارد مبنی بر این که چنانچه کرم ضدآفتاب بزنید، برنزه نخواهید شد. این تصور کاملا غلط و خطرناک است. کرم ضدآفتاب با SPF 30 به میزان کافی قوی بوده که اشعه‌های UVA و UVB را مسدود نماید، ولی نه آن‌قدر قوی که برنزه نشوید. هرگز از روغن یا لوسیون برنزه‌کننده‌ای که دارای ضد آفتاب نیست به تنهایی استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که نکته‌ طلایی جهت برنزه كردن صورت با آفتاب، انباشته شدن تدریجی ملانین در پوست می‌باشد.

در نتیجه شما باید فرآیند برنزه شدن را تدریجی انجام بدهید. اگر پوست شما سفید است، حتی باید از SPF بالاتر از 30 استفاده نماید؛ به عنوان مثال 40 یا 50 و به تدریج SPF کرم ضدآفتاب خود را کم‌تر نمایید. چنانچه برنزه هستید و می‌خواهید برنزه‌تر بشوید، ضدآفتاب با SPF 25 برای شما کافی است. حداقل هر دو ساعت ضدآفتاب خود را تجدید نمایید.

بچرخید و موقعیت بدن خود را تغییر دهید

این حرکت موجب می‌شود که بدن شما نسوزد و یکنواخت برنزه شوید. هر چند دقیقه یک بار بچرخید. در صورتی که روی صندلی نشسته‌اید مقداری هم به شکم دراز بکشید تا پشت شما نیز بسوزد. اگر به ساحل یا استخر رفته‌اید مقداری آب‌تنی کرده تا خنک شوید، فقط به یاد داشته باشید که پس از بیرون آمدن، آب ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

زمان آفتاب گرفتن حتما از چشمان، لب‌ها و سر خود محافظت نمایید

زمان آفتاب گرفتن حتما از چشمان، لب‌ها و سر خود محافظت نمایید

چشم‌ها و لب‌ها عضوهایی از بدن بوده که آفتاب قادر است تا شدیدا به آن‌ها صدمه برساند. جهت آن که از این صدمه جلوگیری نمایید حتما از عینک آفتابی استاندارد استفاده کرده و لب‌های خود را نیز با یک بالم لب با SPF بالا بپوشانید. ممکن است موها و سرتان هم دچار آسیب شود،  در نتیجه از کلاه استفاده نمایید. چنانچه می‌خواهید صورتتان هم برنزه گردد، می‌توانید از کلاه‌هایی استفاده نمایید که صورت شما را نپوشانند. استفاده از دستمال سر نیز می‌تواند جهت پوشاندن موها در مقابل اشعه‌ خورشید مناسب باشد.

تا می‌توانید آب بنوشید

دهیدراته شدن بدن و گرمازدگی یکی از خطرناک‌ترین عوارض برنزه كردن با آفتاب است. جهت آن که بتوانید از این خطرات جلوگیری نمایید تا می‌توانید آب بنوشید.

یک حوله‌ خیس دم دست خود داشته باشید

یک حوله‌ خیس دم دست خود داشته باشید

یک حوله‌ خیس دم دست خود داشته باشید و هر چند دقیقه بخشی از بدن خود را که در معرض خورشید قرار داشته است را با آن خنک کرده تا از آفتاب ‌سوختگی جلوگیری نمایید.

به هیچ عنوان در زمان آفتاب گرفتن نخوابید

اگر در زمان آفتاب گرفتن خوابتان ببرد نمی‌توانید موقعیت بدنتان را تغییر دهید و علاوه بر این که میزان برنزه شدن شما در بخش‌های مختلف بدنتان یکنواخت نیست ممکن است دچار سوختگی شدید و حتی گرما‌زدگی شوید.

از لوسیون‌های تسریع‌ کننده یا دیگر روش‌های برنزه شدن سریع استفاده نکنید

از لوسیون‌های تسریع‌ کننده یا دیگر روش‌های برنزه شدن سریع استفاده نکنید

بعضی از لوسیون‌ها با توجه به ترکیب خود قادرند تا احتمال سوختگی شما را تا حد فراوانی افزایش دهند و این مسئله به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش خواهد داد. برنزه کردن ملایم و آهسته، ایمن‌ترین و بهترين روش برنزه كردن با آفتاب جهت برنزه شدن خوب می‌باشد. قرص‌های برنزه‌ کننده که دارای بتاکاروتن هستند، برای کبد و بینایی شما خطرناک بوده و به هیچ‌ عنوان مورد تایید سازمان‌ها و نهادهای پزشکی نیستند. همچنین استفاده از بهترین روغن برای برنزه شدن با افتاب به رنگ گرفتن بهتر پوست کمک زیادی می‌نماید.

قیمت انواع محصولات مراقبت پوست اورجینال

 

اگر احساس سوختگی و درد کردید، بلافاصله به سایه بروید

چنانچه احساس درد کردید یا پوستتان قرمز شد، برنزه شدن را متوقف نمایید. این‌ها نخستین نشانه‌های سوختگی هستند. متاسفانه تصویری که در این باره وجود دارد این است که بعد از ناپدید شدن سوختگی، برنزه به نظر می‌رسید، ولی در واقع پوست به شکل دردناکی می‌سوزد و شما را قرمز می‌نماید، نه برنزه. در صورتی که احساس درد کردید، سریعا از آن محل دور شوید و سایه پیدا کنید.

پس از آفتاب گرفتن و برنزه شدن از لوسیون‌های مرطوب‌ کننده استفاده نمایید

پس از آفتاب گرفتن و برنزه شدن از لوسیون‌های مرطوب‌ کننده استفاده نمایید

لوسیون‌های مرطوب کننده به سلامت پوست شما کمک نموده و از صدمات ناشی از سوختگی جلوگیری می‌نمایند. ژل‌های دارای آلوئه ‌ورا از محبوبیت به خصوصی برخوردار هستند. اما بهتر است جهت خرید لوسیون مدنظر خود به فروشگاه‎های معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی مراجعه نمایید.

تغذیه‌ مناسب برای برنزه شدن

تغذیه‌ مناسب برای برنزه شدن

جهت آن که رنگ برنزه جذابی داشته باشید تنها رفتن به ساحل و استخر روباز کفایت نمی‌کند؛ بلکه تغذیه شما نیز ممکن است روی تناژ رنگ پوست‌ شما اثر بگذارد. ممکن است رنگ پوست شما بعد از برنزه شدن تناژ قهوه‌ای بدرنگ یا خاکستری پیدا نماید و دلخواه شما نباشد. یکی از مواردی که می‌تواند موجب شود یک پوست برنزه جذاب داشته باشید رژیم غذایی مناسب است. میوه‌ها و سبزیجات تازه، با مقادیر بالای ویتامین‌های  A، E  و C، مزایای فراوانی خواهند داشت.

آن‌ها نه تنها پوست شما را سالم‌تر می‌نمایند، بلکه به پوست شما یک تناژ زیبای برنزه می‌بخشند. میوه‌ها و سبزیجات نارنجی مثل کدو تنبل، آناناس، هویج، پرتقال، ماندارین، هلو و خربزه دارای بتاکراتین بوده که به رنگدانه‌های پوست یک تناژ زیبای نارنجی رنگ داده و به مرطوب نگه داشتن پوست و محافظت از آن در مقابل پیری زودرس کمک می‌نمایند.

بتاکارتین جهت هضم باید با چربی‌ها ترکیب شود؛ در نتیجه می‌توانید از ترکیب این میوه‌های دوست‌ داشتنی با خامه یا ماست پرچرب برای خودتان نوشیدنی‌های خوش ‌طعم تهیه نمایید. اسموتی هویج و خامه یکی از فوق العاده‌ترین نوشیدنی‌هایی بوده که می‌توانید جهت خوش ‌رنگ شدن بدن خود در دوره‌ آفتاب گرفتن بنوشید.

در صورتی که برای تعطیلات به منطقه‌های ساحلی رفته‌اید و می‌خواهید در ساحل آفتاب بگیرید، مدت زمانی که در سفر هستید بهتر می‌باشد به جای گوشت غذاهای دریایی و ماهی را جایگزین نمایید؛ چرا که این نوع غذاها از خشک شدن پوست جلوگیری می‌نمایند. یکی دیگر از موادی که در طی دوره برنزه شدن برای شما بسیار موثر است، لیکوپن است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که لیکوپن به صورت طبیعی از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. گوجه‌ فرنگی، گوآوا و هندوانه غنی از لیکوپن هستند.

اگر بعد از آفتاب گرفتن دچار سوختگی شدید، این کارها را انجام بدهید

اگر پس از آفتاب گرفتن دچار سوختگی و درد شدید نخستین کاری که باید انجام دهید استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده هر چند ساعت یک بار می‌باشد. نوشیدن آب زیاد و استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های احیا‌کننده را نیز فراموش نکنید. لوسیون‌ها و کرم‌های دارای پنتانول Panthenol برای این کار بسیار مناسب هستند. ماسک‌های پوستی کاهش ‌دهنده‌ التهاب مثل ماسک سفیده‌ تخم‌مرغ، آلوئه‌ ورا و خیار نیز جهت کاهش التهاب بعد از سوختگی مناسب هستند.

این ترفندها سبب می‌شود بعد از برنزه شدن رنگ زیباتری داشته باشید

این ترفندها سبب می‌شود بعد از برنزه شدن رنگ زیباتری داشته باشید

یکی از اصلی‌ترین ترفندها جهت برنزه کردن با آفتاب، رعایت رژیم تغذیه‌ای و خوردن میوه‌ها و سبزیجات دارای بتاکارتین بوده که در بخش قبلی مطلب به آن اشاره نمودیم. به غیر از تغذیه ترفندهای دیگری نیز وجود داشته که موجب می‌شود رنگ جذاب‌تر و پوست سالم‌تری داشته باشید. این ترفندها شامل موارد زیر هستند:

  • از روغن‌هایی با SPF طبیعی استفاده نمایید. در حالی که این‌ها نباید جایگزین ضد آفتاب معمولی شما بشوند، روغن‌های خاصی مثل آووکادو، نارگیل، تمشک و هویج را می‌توان جهت دوز اضافی آبرسانی و محافظت از SPF استفاده نمود. روغن هویج افزون بر آبرسانی رنگ جذاب‌تری هم به پوست شما می‌دهد.
  • خانم‌ها جهت برنزه شدن می‌توانند یک تاپ یا مایوی بدون بند پوشیده تا خط مایو روی شانه‌هایشان نماند و برنزه‌ زیباتری داشته باشند.
  • برخی از ماسک‌های پوست به شما کمک کرده تا رنگ برنزه‌ جذاب‌تری داشته باشید. پس از این که آفتاب گرفتید می‌توانید از این ماسک‌ها هم استفاده نمایید تا رنگ بدن شما جذاب‌تر شود. یک نمونه از این ماسک‌ها ماسک قهوه و روغن زیتون می‌باشد. می‌توانید یک فنجان پودر قهوه را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب نمایید و این خمیر را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید. ماسک پودر کاکائو و لوسیون مرطوب ‌کننده نیز می‌تواند جهت جذاب‌تر شدن رنگ پوست مناسب باشد.

مطالب پربازدید:  بهترین درمان آفتاب سوختگی و روش‌های جلوگیری از آن

 

نکاتی در رابطه با روشهاي برنزه كردن پوست با آفتاب

در این مقاله راهنمای کامل طرز برنزه كردن با آفتاب در زیر نور خورشید را برای شما ارائه کردیم. شما در کنار استخرهای روباز و ساحل دریا می‌توانید برنزه بشوید و رنگ زیبایی بگیرید. تنها باید حتما به نکات و قوانین مهم مربوط به آفتاب گرفتن دقت نمایید تا اشعه‌های مضر نور آفتاب سلامتی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. بار دیگر در پایان مطلب این نکته را خاطر نشان کرده که استفاده از ضدآفتاب مناسب، نوشیدن آب زیاد و آفتاب گرفتن در ساعت‌های مناسب از مهم‌ترین نکات برنزه کردن با آفتاب بوده که باید رعایت شود.

 

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *