روتین پوستی در میانسالی

ردی که گذشت سال‌ها بر ظاهر می‌گذارد، گاهی موجب می‌شود تمایلی به مراقبت از صورت خود نداشته باشیم. درست است که با افزایش سن، تغییرات بسیاری برای پوست رخ می‌دهد، ولی ما در مقابل آثار گذر زمان، بی‌دفاع نیستیم.

بنابر نظر متخصصان، داشتن یک روتین پوستی در میانسالی و حتی سنین بالاتر قادر است بعضی از صدمات پوستی را بهبود بخشیده و از اثرات بیشتر افزایش سن بر پوست تا حد فراوانی پیشگیری نماید.

افزایش سن موجب می‌شود پوست چربی خود را از دست داده و نازک و خشک گردد. همچنین احتمال دارد لکه‌های قرمز کوچکی روی صورت ظاهر شده که روزاسه نام دارند.

لک‌های روی پوست به‌ویژه در اطراف بینی، ابرو، گوش و خط رویش مو ممکن است مو می‌شکل و صورتی‌رنگ شوند (عارضه‌ای به اسم درماتیت سبورئیک). قرارگرفتن در معرض آفتاب هم طی سالیان متمادی موجب ایجاد چین و چروک و لک‌های تیره روی پوست می‌شود. در این صورت، باید یک روتین پوستی در میانسالی داشته باشیم.

روتین پوستی در میانسالی چیست؟

روتین پوستی در میانسالی چیست؟

در این مطلب با یک روتین پوستی ساده آشنا می‌شوید که موجب جوان‌ترشدن چهره در میانسالی شده و درصورتی که هنوز در پوست علائم پیری ظاهر نشده باشد، می‌تواند از پیری زودرس نیز جلوگیری نماید.

شست‌وشوی پوست

در بهترین روتین پوستی در میانسالی، چنانچه پوستی متمایل به خشک دارید، روزانه یک بار و درغیر این صورت، دو مرتبه صورت و گردن خود را بشویید. از صابون‌های قالبی معمولی استفاده ننمایید. این صابون‌ها چربی طبیعی لایه خارجی پوست را از بین برده و درنتیجه حفظ رطوبت پوست را سخت خواهند کرد. یک پاک‌ کننده ملایم بدون نسخه مناسب برای پوست‌های حساس را انتخاب نمایید.

فوم شست‌وشوی صورت انتخاب مناسبی می‌باشد. از اسکراب‌های صورت دارای ذرات ریز استفاده نکنید، چرا که این ذرات موجب تحریک پوست و افزایش بثورات پوستی، خشکی یا ایجاد لک‌های تیره غیرعادی روی پوست می‌شوند.

مرطوب‌ کردن پوست

مرطوب‌ کردن پوست

پس از شستشوی پوست، هم صبح و هم شب از لوسیون یا کرم مرطوب کننده استفاده نمایید. افرادی که پوستی چرب دارند باید از مرطوب‌ کننده مخصوص پوست چرب استفاده نمایند تا بدون افزودن چربی اضافی، پوست مرطوب گردد. همان‌گونه که همیشه گفته‌ایم، چربی صورت جایگزین رطوبت پوست نمی‌باشد. چنانچه پوست چرب را به درستی آبرسانی نکنید، چربی بیشتری تولید می‌کند.

مرطوب‌سازی، به سد حفاظتی پوست کمک کرده تا از خروج رطوبت و ورود مواد خارجی جلوگیری نماید. درنتیجه، هرگز حتی اگر پوستی چرب دارید این مرحله را از روتین پوستی در میانسالی خود حذف نکرده تا در میانسالی پوستی سالم داشته باشید. جهت این کار تنها کافی است محصول مناسب پوست خود را پیدا نمایید.

چگونه مرطوب‌کننده مناسب را پیدا کنیم؟

چگونه مرطوب‌کننده مناسب را پیدا کنیم؟

ترکیبات اصلی مرطوب‌کننده‌ها شامل هیالورونیک اسید، نیاسینامید (B3)، گلایکولیک اسید و اسکوالن بوده که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌نمایند. ویتامین C یا آزلائیک اسید، به صورت ویژه در رفع لکه‌های تیره پوستی موثر هستند. در طی زمستان که پوست خشک‌تر می‌شود، امکان دارد به مرطوب‌کننده غلیظ‌تری احتیاج داشته باشید.

منظور از غلیظ ‌بودن مرطوب‌کننده این است که درصورتی که ظرف آن را برگردانید، لوسیون یا کرم در جای خود باقی بماند. اگرچه پوست دست، پا و بدن به اندازه صورت و گردن علائم پیری را بروز نمی‌دهند، ولی جهت جلوگیری از خشکی، خارش و بثورات پوستی باید بدن را هم مرطوب نگه دارید.

پس از استحمام وقتی پوست شما هنوز نمناک است، کل بدن را با یک مرطوب‌کننده ماساژ بدهید. دقت داشته باشید در صورتی که پیش از کرم زدن، بدن کاملا خشک شود، حتی بهترین مرطوب‌کننده‌ها هم عملکرد کاملی ندارند.

ضد آفتاب، بخش مهمی از روتین پوستی بالای چهل سال

ضد آفتاب، بخش مهمی از روتین پوستی بالای چهل سال

در نهایت به صورت و البته دور چشم، گردن و گوش‌های خود کرم ضد آفتاب بزنید. ضد آفتاب نه تنها از پوست در مقابل سرطان پوست و اثرات پیری ناشی از قرارگرفتن در معرض آفتاب محافظت می‌نماید، بلکه از بروز لکه‌های قهوه‌ای و بدترشدن وضعیت لک‌های قبلی روی پوست هم جلوگیری می‌نماید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

چگونه ضد آفتاب مناسب پیدا کنیم؟ اهمیت استفاده از ضد آفتاب در روتین پوستی در میانسالی

زمانی که زیر نور آفتاب هستیم، در معرض دو نوع پرتو مضر فرابنفش قرار می‌گیریم:  UVA و UVB.

یک ضد آفتاب طیف‌ گسترده با SPF 30 یا بیشتر را انتخاب نموده و هر روز از آن استفاده نمایید. اگر ساعت‌های طولانی خارج از منزل هستید، SPF  بالاتر از 30 (40 یا 50) مناسب می‌باشد؛ ولی اگر بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید معمولا  SPF 30 کافی است. چنانچه پوستی حساس دارید، از ضد آفتاب مخصوص پوست‌های حساس استفاده نمایید.

فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید (SPF)

فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید (SPF)

عدد فاکتور محافظتی در برابر نور آفتاب (SPF) باید روی بسته‌بندی محصول ضد آفتاب درج شده باشد تا سطح محافظت در مقابل پرتو UVB را نشان دهد. طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از ضد آفتاب مناسب به همراه اقدامات دیگر مثل استفاده از عینک آفتابی و اجتناب از قرارگرفتن در معرض خورشید در میانه روز، موجب پیشگیری از سرطان پوست می‌شود.

SPF یک معیار اندازه‌گیری علمی بوده و نشان می‌دهد که خطر صدمه رسیدن به پوست با استفاده از ضدآفتاب چقدر کمتر خواهد بود. این عدد همچنین مدت زمان موردنیاز برای عبور پرتو UVB از ضد آفتاب و قرمز شدن پوست را نشان داده و این زمان را با زمانی مقایسه می‌نماید که چنانچه ضد آفتاب نداشته باشید، دچار این مسئله می‌شوید.

ضد آفتاب چند درصد از پرتو فرابنفش را مسدود می‌کند؟

  • SPF 15: حدود 93 درصد از کل پرتو فرابنفش B را مسدود می‌نماید (محافظت کم)
  • SPF 30: حدود 97 درصد پرتو فرابنفش B را مسدود می‌نماید (محافظت قابل قبول)
  • SPF 50: حدود 98 درصد پرتو فرابنفش B را مسدود می‌نماید (محافظت تقریباً کامل)

اینکه یک کرم با SPF مشخص پرتو UVB را مسدود می‌نماید، بدین معنا نیست که آن محصول لزوما از پوست در مقابل پرتو UVA هم محافظت می‌کند. به همین علت، باید به سراغ یک محصول با SPF مناسب و در عین حال طیف‌گسترده بروید.

مطالب مرتبط:  SPF چیست و میزان مناسب آن برای ضدآفتاب چقدر است؟

 

چند نکته درباره ضد آفتاب‌ها

چند نکته درباره ضد آفتاب‌ها

  • از ضد آفتاب‌هایی که به شکل اسپری و دارای الکل هستند استفاده نکنید، چراکه احتمال می‌رود موجب ایجاد سوزش شوند.
  • تصور اینکه با استفاده از ضد آفتاب با SPF بالاتر می‌توانید مدت زمان بیشتری زیر نور خورشید بمانید غلط است.
  • به غیر از ضد آفتاب، استفاده از لباس، عینک آفتابی و کلاه نیز اهمیت دارد تا پوست کمتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرد.
  • کرم ضد آفتاب را به صورت یکنواخت روی پوست پخش کرده و همه جاهای بدن که با لباس پوشیده نمی‌شوند را با کرم بپوشانید.
  • هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تجدید نمایید. همچنین در صورتی که میزان تعریق شما بالاست، تجدید ضد آفتاب با فاصله زمانی کوتاه را فراموش نکنید.
  • بهتر است از قرارگرفتن در معرض نور خورشید زمان اوج شدت آن، یعنی بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر، خودداری نمایید. در این زمان نور آفتاب قوی‌تر عمل می‌نماید.

رسیدگی به نیازهای خاص پوست

رسیدگی به نیازهای خاص پوست

برای پوست‌های خشک، مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌های تاثیرگذاری وجود دارند. همچنین جهت رعایت روتین پوستی در میانسالی محصولات بدون نسخه و با قیمت مناسب فراوانی در دسترس بوده که قادرند تا موجب کاهش خطوط ریز و چین و چروک‌ها، محوشدن لک‌های قهوه‌ای یا مبارزه با آکنه شوند.

برای مثال کرم‌های دور چشم محصولاتی بوده که در این مرحله از روتین پوستی در میانسالی به کاهش چین و چروک‌های دور چشم در میانسالی کمک می‌نمایند. چنانچه درمورد ترکیبات مناسب برای مشکل پوستی خاص خود مطمئن نیستید، با کارشناسان پوست و مو یا متخصص پوست مشورت نمایید.

مطالب مرتبط:  بهترین روش‌های درمان چروک دور لب و داشتن پوستی صاف

 

روشی دیگر برای کمک به ترمیم پیری پوست

روشی دیگر برای کمک به ترمیم پیری پوست

می‌توانید به سادگی از لوسیون‌ها، کرم‌ها یا سرم‌های دارای رتینوئید ترکیبی که از ویتامین A گرفته می‌شود استفاده نمایید. رتینوئیدها موجب افزایش کلاژن (فراوان‌ترین پروتئین در بدن) و تقویت پوست، و همچنین کاهش چین و چروک و لک‌های ناشی از نور آفتاب می‌شوند. از محصولاتی که در آن‌ها ویتامین A یا آداپالن به منظور ماده موثره به کار رفته است، استفاده نمایید.

چگونه از کرم‌های رتینوئید استفاده کنیم؟

چگونه از کرم‌های رتینوئید استفاده کنیم؟

پیش از خواب به میزان یک نخود از کرم را روی تمام صورت خود بزنید. رتینوئیدها پوست را به نور آفتاب حساس می‌کنند، در نتیجه در طی روز نباید از آن‌ها استفاده کرد. ابتدا هر سه روز یک بار از این کرم استفاده نمایید، چرا که در صورت استفاده بیش از اندازه، پوست تحریک می‌شود. در این مدت، پوست خود را از لحاظ بروز قرمزی، پوسته‌ریزی قابل توجه یا تحریک ‌شدن تحت نظر بگیرید. با افزایش تحمل پوست، می‌توانید هر شب از کرم استفاده نمایید.

مطالب پربازدید:  روتین پوستی پیشگیرانه برای داشتن پوستی شاداب و جوان

 

آشنایی کامل با روتین پوستی در میانسالی

هر زمان که مراقبت از پوست را آغاز نمایید، دیر نیست. ولی قطعا هرچه زودتر این کار را انجام بدهید، بهتر است. البته این بدین معنا نیست که اگر اکنون در میان‌سالی هستید و به تازگی می‌خواهید یک برنامه مراقبت از پوست را آغاز نمایید، از تصمیم خود منصرف شوید. این کار بی شک ارزش امتحان دارد و نتایج آن به صورت قابل توجهی مطلوب خواهد بود. فقط صبور باشید و تسلیم نشوید.

در آینده‌ای نه چندان دور قطعا پوست بهتر و سالم‌تری خواهید داشت. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه انواع محصولات مراقب از پوست مثل ترمیم کننده در روتین پوستی در میانسالی، کرم دور چشم، مرطوب کننده و غیره، به فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

 

منبع : aad

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *