راز پوست صاف

قطعا داشتن پوستی صاف و زیبا آرزوی هر یک از ما است. ولی بدانید که برآوردن این آرزو دور از دسترس و عجیب نیست و جهت داشتن پوستی درخشان روش‌های زیادی وجود دارد. بیشتر اشخاص با رعایت رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی قاردند پوستی صاف، یک‌دست و درخشانی داشته باشند. البته افزون بر سبک زندگی و تغذیه، مورد دیگری که در این مسیر به ما کمک زیادی می‌کند، محصولات و لوازم آرایشی بهداشتی است.

ولی پیش از آنکه جهت داشتن پوست صاف و براق، به دنبال تهیه محصولات آرایشی باشید بهتر است با مفهوم پوست صاف، عوامل دخیل در آن و روش‌های رسیدن به آن آشنا باشید تا مطابق با شرایط پوست خود، بهترین و تاثیرگذارترین محصول را تهیه نمایید. در ادامه می‌خواهیم به شما راز پوست صاف را بگوییم و به این سوال که چگونه در عرض یک هفته پوستی صاف داشته باشیم؟، پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

راز پوست صاف و درخشان چیست؟

راز پوست صاف و درخشان چیست؟

اشخاص مختلف تعاریف گوناگونی از پوست درخشان دارند. برخی از افراد به زیبایی پوست اهمیت داده و از نظر آن‌ها پوست درخشان، پوستی بوده که به جای کدر، خشک و غیریکنواخت بودن، صاف و زیبا باشد. از نظر عده‌ای دیگر، این سلامت پوست بوده که سبب می‌شود پوست صاف و یک‌دست شود و ظاهری زیبا داشته باشد.

با وجود این نگاه‌های مختلف، به صورت کلی یک پوست سالم خصوصیات زیر را دارد:

  • نرم، صاف و یک‌دست بوده و به‌ندرت در آن لک مشاهده می‌شود.
  • رطوبت آن به میزان کافی است؛ یعنی نه چندان خشک است و نه خیلی چرب.
  • به جای قرمزی و التهاب، رنگ تقریبا یکدستی دارد.

ولی ذکر کردن این خصوصیات به معنای آن نیست که داشتن پوستی سالم یعنی داشتن یک پوست کامل و بدون نقص؛ چراکه داشتن پوستی بی‌نقص تقریبا غیرممکن است. پوست می‌تواند سالم و درخشان باشد و در عین حال ویژگی‌های زیر را نیز داشته باشد:

راز پوست صاف و درخشان چیست؟

  • منافذ قابل مشاهده
  • چین و چروک و خطوط ریز
  • نشانه‌ها و خال‌های مادرزادی
  • لک‌‌های خیلی کم و پراکنده
  • عوامل موثر بر سلامت پوست

چگونه پوستی صاف و بدون جوش داشته باشیم؟

چگونه پوستی صاف و بدون جوش داشته باشیم؟

احتمالا همه ما می‌خواهیم بدانیم که چگونه پوستی صاف و بدون منافذ داشته باشیم؟ شاید با خود تصور کنید جهت داشتن پوست درخشان به انجام کارهای سخت یا پرهزینه و پرزحمت نیاز است، در صورتی که بسیاری از اشخاص می‌توانند با یک روتین ساده مراقبت از پوست که شامل تمیز نمودن، مرطوب کردن و محافظت از پوست در مقابل آفتاب است، پوستی سالم، شفاف و براق داشته باشند.

این روتین به نظر ساده به سلامتی پوست کمک شایانی می‌نماید. در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم این کار ساده چه کمک بزرگی به ما می‌نماید.

تمیز کردن پوست

به کمک محصولات پاک‌کننده، آلودگی‌ها، مواد آرایشی و چربی زائد از روی پوست پاک می‌گردند. جهت انجام این مرحله پاک‌کننده‌ای را انتخاب نمایید که در کنار ملایم بودن، میزان pH آن متعادل بوده و دارای مواد شیمیایی خشن و قوی یا صابون نباشد.

راز پوست صاف و بدون جوش این است که حتما پوست خود را پس از بیدار شدن از خواب، پیش از خواب و پس از انجام فعالیت‌هایی که موجب تعریق می‌شوند تمیز نمایید. برای شستن پوست از آب گرم (نه خیلی سرد و نه خیلی داغ) استفاده نمایید و بعد از شست‌وشو آن را با حوله‌ای تمیز باملایمتو بدون کشیدن حوله روی پوست، خشک نمایید.

مرطوب کردن پوست

مرطوب کردن پوست

پوست صاف، پوستی آبدار و شاداب بوده و وظیفه مرطوب‌کننده‌ها نیز حفظ آب پوست است.

به همین علت پیشنهاد می‌شود برای داشتن تاثیر بیشتر و بهتر، مرطوب‌کننده‌ها را سریعا پس از شستن پوست زمانی که پوست مرطوب است استفاده نمایید تا رطوبت در پوست حفظ گردد. البته باید به این نکته توجه نمود که اشخاص دارای پوست چرب باید از مرطوب‌کننده‌‌های بدون چربی و کسانی که پوستشان خشک است، باید از مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر که دارای روغن‌ها و کره‌ها هستند، استفاده نمایند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

محافظت از پوست در برابر آفتاب

نور آفتاب به علت داشتن پرتو فرابنفش (UV) می‌تواند موجب بروز مشکلات پوستی از جمله سوختگی و نشانه‌های محسوس پیری شود. به همین علت استفاده از محصولاتی که SPF (عامل محافظت در برابر آفتاب) دارند، پیش از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، می‌تواند مقدار این صدمات را کاهش ‌دهد. در زمان خرید و تهیه ضدآفتاب جهت آنکه انتخاب درستی داشته باشید به این موارد دقت نمایید:

  • طیف گسترده محافظت از پوست (محافظت از پوست در برابر هر دو نوع پرتو UVB و UVA)
  • SPF 30 یا بالاتر
  • تناسب با نوع پوست

حتما ضدآفتاب را روی پوست همه نواحی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، از جمله اطراف چشم، گردن و گوش‌ها بزنید. هنگامی که آفتاب شدید می‌باشد، سعی کنید که در سایه باشید، لباس سبک بپوشید و جهت پوشاندن پوست سر خود از کلاه استفاده نمایید.

قیمت انواع کرم ضد چروک و ضد افتادگی با کیفیت

 

برای برای صاف شدن پوست صورت چه بخوریم؟

برای برای صاف شدن پوست صورت چه بخوریم؟

راز داشتن پوست صاف کره ای ها، داشتن رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی سالم افزون بر پوست برای تمامی بخش‌های بدن مفید است. چنانچه شخص یک روتین خوب و مناسب مراقبت از پوست داشته باشد اما به سلامت بدن و رژیم غذایی خود و آنچه می‌خورد دقت نکند، نمی‌تواند پوستی درخشان و سالم داشته باشد.

درنتیجه هیچ وقت از نقش اساسی که تغذیه در سلامتی و شادابی پوست ما دارد، غافل نشوید. در یک رژیم غذایی سالم غذاهایی که دارای شکر زیاد، چربی‌های اشباع و نمک هستند حذف شده و مواد غذایی زیر جای آن‌ها را می‌گیرند.

  • میوه‌ و سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین بدون چربی
  • چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، آووکادو و انواع آجیل‌

از ویتامین‌ها هم غافل نشوید؛ مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز از جمله مواردی بوده که مصرف آن‌ها در سلامت پوست بسیار تاثیرگذار می‌باشد. این ترکیبات عبارت‌اند از: ویتامین A، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، اسیدهای چرب امگا- 3 و روی (زینک).

مطالب مرتبط:  خواص انواع ویتامین برای پوست و نیازهای ضروری صورت بانوان

 

تغییر سبک زندگی بهترین دارو برای صاف شدن پوست صورت

تغییر سبک زندگی بهترین دارو برای صاف شدن پوست صورت

با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌توان بر ظاهر پوست و سلامت آن تاثیر گذاشت؛ این تغییرات عبارت‌اند از:

عدم استعمال دخانیات

بعضی از مشکلات پوستی با مصرف دخانیات ارتباطی مستقیم دارند. این مشکلات عبارتند از:

  • پیری زودرس و ایجاد چین و چروک
  • کاهش سرعت ترمیم زخم
  • عفونت‌های پوستی
  • برخی از ناهنجاری‌های پوستی مثل پسوریازیس

دخانیات همچنین خطر ابتلا به سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی پوست را (به‌خصوص روی لب) افزایش می‌دهد.

رفع استرس

رفع استرس

استرس می‌تواند از راه‌های گوناگونی روی پوست تاثیر بگذارد. دانشمندان معتقدند که استرس می‌تواند مقدار التهاب را افزایش و سرعت جریان خون در پوست را کاهش بدهد و در نتیجه ترمیم پوست صدمه ‌دیده را به تعویق بیندازد. کاهش استرس و رسیدن به آرامش برای سلامت ذهن و جسم بسیار مفید می‌باشد. جهت کاهش استرس می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • کم کردن فعالیت‌های استرس‌زایی که انجام آن‌ها ضروری نبوده و سپردن آن‌ها به دیگران
  • انجام فعالیت‌هایی که برای شما خوشایند بوده و یا استرس را از شما دور می‌کنند
  • استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی (ریلکسیشن) پیش از خواب به‌صورت مداوم
  • انجام ورزش‌هایی مثل یوگا، تمرین‌های تنفسی و ذهن‌آگاهی

داشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی

یکی دیگر از صدها راز پوست صاف کره ای ها، خواب کافی است. خواب کافی به شخص در داشتن ذهنی سالم کمک کرده و به بدن این امکان را می‌دهد که صدمات وارده به خود را ترمیم نماید. ترمیم این صدمات برای پوست بسیار موثر است. یک شب بی‌خوابی کافی است تا پوست درخشان و صاف شما، تیره و پژمرده شود.

در یک تحقیقی که در سال 2015 انجام شد، متخصصان نتیجه گرفتند که خواب ناکافی موجب پیری پوست، ضعیف شدن عملکرد حفاظتی پوست در مقابل عوامل خارجی و نارضایتی از ظاهر پوست در میان زنان سفیدپوست در محدوده سنی 60 سال شده است. با این وجود، چون کسانی که در این مطالعه حضور داشتند از جنسیت، گروه‌های سنی یا نژادهای گوناگون نبودند، نمی‌توان نتایج به دست آمده را به همه اشخاص تعمیم داد.

با این حال، بهتر است برنامه‌ خود را به‌گونه‌ای تنظیم نمایید که میان 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

نوشیدن آب و عدم مصرف مشروبات الکلی

نوشیدن آب و عدم مصرف مشروبات الکلی

بدن به میزان معینی از آب نیاز دارد تا سالم بماند. درست است که مدارک و نتایج علمی چندانی وجود ندارد که نشان دهد مصرف بیشتر آب به بهتر شدن ظاهر پوست کمک می‌نماید، ولی با این وجود براساس نتایج یک تحقیقی که در سال 2015 انجام شد، نوشیدن مقدار کافی آب به بهبود عملکرد پوست کمک می‌نماید. برعکس مصرف آب، مصرف مشروبات الکلی موجب بروز مشکلات زیر یا بدتر شدن آن‌ها می‌شود:

  • قرمزی صورت
  • برافروختگی و گلگون شدن پوست
  • آکنه روزاسه (نوعی بیماری التهابی مزمن پوست که موجب قرمزی و ایجاد بثورات معمولا روی بینی و گونه‌ها می‌شود.)
  • پسوریازیس
  • درماتیت (التهاب پوست)
  • عفونت پوستی

مطالب پربازدید:  ۱۱ راز جنیفر لوپز برای داشتن پوست جوان و شاداب

 

ورزش کردن، راز پوست صاف

ورزش کردن

نتایج یک تحقیق در سال 2015 روی اشخاص مسن کم‌تحرک نشان داده است که انجام مرتب ورزش‌های هوازی به مدت سه ماه به بهبود ساختار پوست کمک می‌نماید. محققان این مطالعه بیان نمودند که انجام ورزش به‌ صورت منظم می‌تواند صدمات وارده به پوست در اثر افزایش سن را برطرف نماید.

انجام فعالیت‌های فیزیکی برای کل بدن مفید می‌باشد؛ درنتیجه سعی کنید که در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با سرعت متوسط مثل پیاده‌روی سریع داشته باشید. به عنوان جایگزین، 75 دقیقه فعالیت هوازی با سرعت بسیار بالا نیز در طی یک هفته مناسب است.

 

منبع : bebodywise

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *