روتین پوستی نرمال

پوست یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عضوهای بدن بوده که با بالا رفتن سن، به رسیدگی و توجه بیشتری نیاز دارد. در پروسه مراقبت از پوست، وقتی بهترین نتیجه حاصل شده که به طور روزانه و مستمر باشد، هر یک از انواع پوست با توجه به ماهیتی که دارند، به روتین پوستی مخصوص خود نیازمند هستند.

در این بلاگ مدیسه، روش‌های مناسب جهت داشتن یک روتین پوست نرمال را شرح داده‌ایم، مهم‌ترین نکته در روتین پوستی نرمال شناسایی و برطرف نمودن مشکلات پوست، در جهت حفظ سلامت و شادابی آن است.

روتین پوستی نرمال چیست؟

روتین پوستی نرمال چیست؟

به روند رسیدگی پوست که برای حفظ نشاط، سلامتی، بر طرف نمودن چین و چروک یا جلوگیری از پیری زودرس، انجام می‌شود، روتین پوستی گفته می‌شود. این پروسه به طور معمول به سه شکل روزانه، هفتگی و ماهیانه است. روتین پوستی نرمال به صورت معمول شامل مجموعه کارهایی مثل پاک‌سازی، درمان و حفظ رطوبت پوست بوده که هر چقدر مراقبت‌های صورت گرفته اصولی‌تر باشد، فواصل انجام آن طولانی‌تر خواهد شد.

پوست معمولی چیست ؟

پوست معمولی چیست؟

پوست نرمال بیش از اندازه چرب یا خشک نبوده و متعادل است، در  نتیجه بهترین نوع پوست به شمار می‌رود. شاید یکی از علت‌های محبوبیت آن این است که مثل پوست خشک دچار چروک و پیری زودرس نشده و همچون پوست چرب، جوش نمی‌زند. پوست معمولی دارای سطوح یکنواختی از رطوبت و هیدراتاسیون می‌باشد، در نتیجه هیچگونه عوارضی مثل آکنه و کومدون در آن مشاهده نمی‌شود.

منافذ پوست بسیار ریز بوده و به آسانی دیده نشده و به ندرت باز و برجسته خواهند شد. پوست‌های نرمال کم‌تر مات و پوسته پوسته شده و به ندرت براق می‌شوند. اشخاص با این مدل پوست اکثر رنگ پوست نواحی متفاوت صورت‌شان یکسان و بدون لک است.

ویژگی‌ها و مشخصات پوست نرمال

ویژگی‌ها و مشخصات پوست نرمال

  • بدون التهاب و قرمزی بوده و با تمامی پاک کننده‌های صورت سازگارند.
  • منافذ پوست به سختی قابل مشاهده هستند.
  • به ندرت جوش های سر سیاه و سر سفید بر روی پوست ایجاد می‌شوند.
  • معمولا رنگ پوست صاف و یکدست بوده و به محصولات آرایشی واکنش نشان نمی‌دهد.
  • بافتی مخملی و صاف و لطیف دارد.
  • معمولا به رنگ صورتی و بسیار شاداب است.
  • خون‌رسانی را به خوبی در پوست می‌توان دید.

چرا پوست به روتین بهداشتی و مراقبت نیاز دارد؟

چرا پوست به روتین بهداشتی و مراقبت نیاز دارد؟

اهمیت زیبایی پوست صورت بر هیچ فردی پوشیده نیست. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هوای سرد و گرم، آلودگی محیط و .. پوست را در معرض خطر قرار می‌دهد و موجب بروز مشکلاتی مثل: چین و چروک زودرس، تیرگی پوست، لک، جوش و در موارد بدتر سرطان پوست می‌شود. انجام صحیح یک روتین پوست نرمال، افزون بر جلوگیری از مواردی که گفته شد، روند پیری پوست را به تاخیر انداخته و مشکلاتی مثل منافذ باز پوست، آکنه و … را درمان کرده یا کاهش می‌دهد.

 مراحل مراقبت از پوست معمولی

در رابطه با روتین پوستی مناسب برای پوست معمولی باید گفت، همچون سایر پوست‌ها دارای روتین روزانه و شبانه بوده که برای حفظ سلامت پوست‌ خود باید مرحله به مرحله تمام موارد را انجام بدهید تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

روتین پوستی طبیعی

روتین پوستی طبیعی روز

فرقی نمی‌کند در خانه بمانید، یا روز پر مشغله‌ای در بیرون از خانه داشته باشید، جهت محافظت از پوست باید آلودگی‌های شب گذشته و چربی‌های ترشح شده از پوست را پاک‌سازی کرده و صورت را برای طی روز آماده نمایید.

شستشو پوست

پیش از هر چیز باید پوست خود را با یک محلول مناسب شستشو دهید، برای پوست نرمال انتخاب پاک کننده مناسب کار دشواری نیست، چرا که شما می‌توانید به سادگی هر نوع شوینده مناسب پوست معمولی را استفاده کنتید تنها کافی است، بدون صابون و الکل باشد تا موجب خشک شدن پوست شما نشود. توجه کنید با نوک انگشتان خود یا با استفاده از براش مخصوص صورت، پوست را با ملایمت در حدود یک دقیقه ماساژ داده و سپس با حوله تمیز خشک نمایید.

تونر

روتین پوستی طبیعی روز

تونینگ نمودن پوست نرمال ( استفاده از تونر) فرایند پاک‌سازی را با تامین مواد مغذی، رطوبت و آبرسانی پوست کامل نموده و چربی‌های اضافه پوست را گرفته و صورت را پاک می‌کند. تونرها PH پوست را متعادل نموده و پوست را آماده جذب مواد بعدی می‌‎نمایند، تنها نکته مهم این است که تونر را هرگز آبکشی ننمایید. پس از استفاده از تونر 5 دقیقه صبر کرده تا به طور کامل خشک شود سپس محصول بعدی را استفاده کنید.

سرم

سرم‌های پوستی در حقیقت محصولاتی سرشار از مواد مغذی، ترکیبات آبرسان و آنتی اکسیدها با غلظت زیاد هستند، که به محض استفاده، به عمق پوست نفوذ نموده و موجب تقویت سلامت پوست می‌شوند. همچنین هیالورونیک اسید و ویتامین C  موجود در سرم سبب، حفظ هیدراتاسیون، تقویت عملکرد درست لایه‌های پوست، کمک به درخشش بیشتر و کاهش لکه‌های تیره پوست می‌شوند. در نتیجه استفاده از سرم در روتین پوستی معمولی به حفظ سلامت و جوانی پوست و نرمال نگه ‌داشتن آن کمک می‌کند.

مرطوب کننده‌ها

روتین پوستی طبیعی روز

این مرحله را جدی بگیرید، بر عکس تصور عموم، همه نوع پوستی به رطوبت احتیاج دارد. مرطوب کننده‌ها کمک کرده تا پوست خشک نشده و رطوبت در آن باقی بماند. پس از شستشو  با یک محلول مناسب پوست نرمال، زمانی که هنوز نمناک است، استفاده از مرطوب کننده قادر است تا در حفظ رطوبت پوست بسیار تاثیرگذار باشد.

کرم دور چشم

پوست اطراف چشم بسیار حساس و ظریف است و به طور مداوم در معرض تحریک و بثورات پوستی است، در نتیجه شما در برخورد با این ناحیه باید بسیار محتاط و ملایم رفتار نمایید. از سن 25 سالگی استفاده از کرم دور چشم اهمیت پیدا نموده و برای افراد جوان بیشتر حکم مرطوب کننده برای جلوگیری از چروک را ایفا می‌نماید.

ولی با گذشت سن و ورود به 40 سالگی، حتی پوست نرمال هم به کرم دور چشم غلیظ‌‌تر و با خاصیت لیفت و محکم کنندگی احتیاج دارد. کرم دور چشم در روتین پوستی  دارای اثرات ضد پیری است و از مراحل مهم مراقبت محسوب می‌شود.

ضد آفتاب

روتین پوستی طبیعی روز

آخرین و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های روتین پوستی نرمال، استفاده منظم و مداوم از ضد آفتاب است. ضد آفتاب‌ها پوست را از اشعه‌های مخرب UVA و UVB محافظت می‌نمایند. این اشعه موجب خشکی، پیری زودرس پوست، لک و تیرگی و چروک‌های عمیق پوستی و در شدیدترین حالت سرطان پوست خواهند شد.

ضد آفتاب فقط برای روزهای آفتابی تابستان نمی‌باشد، بلکه در روزهای زمستانی که نور آفتاب توسط آب، شن و برف، منعکس می‌شود، هم باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کرده و هر دو ساعت یک بار تجدید نمود. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF30  , SPF 50  در طی روز می‌تواند اثرات ناشی از تابش نور آفتاب را خنثی نماید.

روتین پوستی نرمال مراقبت شب

تفاوت اساسی میان روتین مراقبت شب و روز این بوده که در مراقبت‌های مخصوص شب، بیشترین تمرکز بر روی پاک‌سازی پوست و تغذیه آن است. در حقیقت در روتین مراقبت روز، شما پوست را در مقابل آلودگی، اشعه آفتاب محافطت می‌نمایید، ولی در روتین شب باید تمامی آلودگی و آرایش روزانه را به خوبی پاک نمایید. پوست در شب در حال ترمیم است و استفاده از مواد مغذی در بازسازی بهتر پوست کمک زیادی می‌کند.

پاک کننده یا میسلار واتر

روتین مراقبت شب

پاک کردن آرایش از اصول اولیه در روتین پوستی شبانه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه آرایش چشم و صورت به سادگی پاک نمی‌شوند، استفاده از شیر پاک کن یا میسلار واتر مناسب برای پوست معمولی قادر است تا هرگونه آلودگی و چربی را از روی پوست زدوده و پوست را برای مراحل بعدی آماده کند.

شوینده

اهمیتی ندارد چه پوستی دارید، استفاده از یک پاک کننده ملایم که چربی طبیعی پوست را از بین نبرده و موجب سوزش و تحریک پوست نشود، ضروری است. پس از استفاده از میسلار واتر برای پاک کردن آرایش، باید باقی مانده چربی‌ها، آلودگی‌ها و باکتری‌های روی پوست را با استفاده از یک شوینده ملایم و موثر بشویید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

تونر

استفاده از تونر مقداری بحث برانگیز است، زیرا بعضی از افراد آن را بی‌فایده دانسته و برعکس متخصصان به اثر بخشی آن شدیدا تاکید دارند، بر طبق نظر آن‌ها، مصرف تونر به تعادل  PH، رطوبت و چربی پوست کمک نموده و از مراحل اصلی در روتین پوستی شبانه است، به خصوص برای روتین پوست‌های چرب و مختلط یک مرحله حیاتی به حساب می‌آید.

سرم

روتین مراقبت شب

بهتر است در شب از سرم‌های دارای اسید هیالورونیک استفاده کنید. این ترکیب، رطوبت را از هوا به درون پوست کشیده و در زمان خواب رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

کرم دور چشم

کرم‌های دور چشم به منظور محصولاتی برای پیشگیری از پیری زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرند، چنانچه می‌خواهید نتیجه بهتری به دست آورید باید به سراغ محصولاتی رفته که دارای پپتید هستند. این ماده آبرسانی را افزایش بخشیده و به سفت شدن پوست و صاف نمودن خطوط ریز چین و چروک کمک می‌نماید.

مطالب کابردی:  انواع اسیدهای پوستی کدامند و اسیدتراپی چیست؟

 

آبرسان و مرطوب کننده

پوست در شب به حالت ترمیم و بازسازی وارد می‌شود، در نتیجه جهت رفع صدمات بهتر است از مرطوب کننده‌های ترمیمی غیر کومدوژنیک جهت کمک به جوان‌سازی و حفظ سلامت پوست خود استفاده نمایید. به بیانی دیگر، محصولاتی را انتخاب کرده که پوست شما را رطوبت رسانی نمایند، ولی منافذ پوست شما را نیز مسدود نکنند. آبرسان‌هایی که دارای اسید هیالورونیک، لیپیدها و پروتئین‌ها هستند، به خوبی می‌توانند به منظور یک روتین پوستی شبانه مناسب پوست نرمال عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ کنند.

روغن‌ها

روتین مراقبت شب

استفاده از روغن‌ها جهت روتین پوستی نرمال نه تنها مشکلی ندارد، بلکه به صورت نوعی نرم کننده عمل نموده و با مهر و موم کردن لایه بیرونی پوست به تقویت لایه‌های درونی کمک کرده و از هدر رفتن رطوبت پوست جلوگیری می‌نماید.

کرم لیفت دهنده

انواع کرم مغذی و کرم شب، کرم‌های لیفت دهنده پوست و محصولات ضد چروک و لک همگی قادرند تا در مراقبت از پوست اثرگذار باشند. رتینوئید اصطلاح عمومی جهت مشتقات ویتامین A از جمله رتینول می‌باشند. که می‌توانند به اعماق پوست نفوذ نموده و سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های مرده کنند و در آخر در پوست نرمال موجب حفظ شادابی، لطافت و جلوگیری از چروک می‌شوند.

روتین هفتگی مناسب پوست نرمال

روتین هفتگی مناسب پوست نرمال

محصولات لایه‌ بردار به علت داشتن AHA و رتینوئیک اسید، موجب شفاف ‌شدن پوست، کاهش لک وتیرگی، جلوگیری از خشکی، حذف چربی اضافی پوست و سلول‌های مرده شده و ظاهری درخشان به پوست شما می‌بخشند. برای روتین پوستی نرمال باید از لایه‌بردارهای ویزه پوست معمولی که ترکیبات ملایمی دارند، استفاده نمود. ولی به صورت کلی از روش‌های زیر برای لایه برداری استفاده می‌کنند:

اسکراب

این محصولات با داشتن دانه‌های ریز در بافت خود، افزون بر لایه‌برداری صورت، منافذ را به طور عمیق پاک‌سازی می‌نمایند. بهترین زمان استفاده از اسکراب، پس از حمام و روی پوست تمیز می‌باشد، آن‌ها چربی پوست را کنترل نموده و موجب جدا شدن لایه‌های مرده می‌شوند.

ماسک صورت

روتین هفتگی مناسب پوست نرمال

ماسک صورت در دو نوع مغذی و پیل آف ( Peel Off ) جهت لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماسک‌های مغذی خواص گوناگونی از جمله آبرسانی، کاهش چروک و … دارند.

مطالب پربازدید:  فواید و عوارض AHA برای پوست و نحوه مصرف آن

 

همه چیز در رابطه با داشتن یک روتین پوستی نرمال

داشتن آگاهی در رابطه با نوع پوستی که دارید، همچنین انتخاب و نحوه استفاده از هر یک از محصولات روتین پوستی، می‌تواند در حفظ سلامت و شادابی پوست تاثیرگذار باشند. ولی پیش از انجام هر مراقبت یا استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی، بهتر است با متخصص مربوطه، مشورت کنید. همچنین بهتر است جهت خرید محصولات مراقبتی خوب باکیفیت بالا و اورجینال به انواع معتبر فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

 

منبع : health

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *