مراقبت از مو آقایان

موها به طور متوسط حدود 1.5 سانت در ماه یا 15 سانت در سال رشد می‌نمایند. این در حالتی است که شما تبلیغات بسیار زیادی از محصولات گوناگون را  مشاهده می‌کنید که ادعا می‌کنند با مصرف این محصولات رشد موهای شما بیش از میزان متوسط خواهد بود! ولی باید این حقیقت را به شما بگوییم که بهتر است این مسئله را فراموش کنید؛ چرا که هیچ راهی وجود نداشته که موجب شود موهای شما بیش از مقدار متوسط گفته شده رشد نمایند.

در مقابل، نکته‌ای که باید دقت بسیار زیادی به آن نمایید، نگهداری درست از موها، شناخت انواع مو و مراقبت از آن‌هاست. همان قدر که از پوست و بدن خود مراقبت کرده و به اندام خود اهمیت می‌دهید، باید به موهای خود هم توجه نمایید چرا که همان‌ طور که می‌دانید موها، تاثیر فراوانی بر روی زیبایی و جذابیت چهره‌ شما می‌گذارند. در نتیجه داشتن یک روتین مراقبت از مو آقایان بسیار ضروری است.

عواملی که بر روی رشد مو اثر منفی می‌گذارند

عواملی که بر روی رشد مو اثر منفی می‌گذارند

ژنتیک، نقش بسیار پررنگی را در سرعت رشد مو و حالت موهای شما ایفا می‌کند، ولی عوامل دیگری هم وجود داشته که بر روی این موارد تاثیرگذارند.

  • رژیم غذایی نادرست
  • کمبود پروتئین یا کمبود آهن
  • مصرف سیگار
  • افزایش سن
  • جنس موها
  • سطح استرس بالا
  • مصرف بعضی از داروها؛ مثل داروهای رقیق‌کننده‌ خون یا داروهای ضدافسردگی
  • مشکلات پزشکی زمینه‌ای

مراحل رشد مو

مراحل رشد مو

جالب است بدانید که می‌توان حدود 5 میلیون فولیکول مو در بدن پیدا کرده که نزدیک به 100000 مورد آن‌ها در پوست سر جای دارند. این فولیکول‌ها یا ریشه‌هایی که در زیر پوست سر شما قرار گرفته‌اند، رشد کرده و موهای شما را به وجود می‌آورند. رگ‌های خونی پایه، این فولیکول‌ها را تغذیه کرده و مواد مغذی و موردنیاز را به آن‌ها می‌رسانند. چهار مرحله‌ اصلی از رشد مو، مراحل آناژن، کاتاژن، تلوژن و اکسوژن می‌باشند. موهای شما در هر یک از این مراحل از چرخه‌ رشد مو می‌توانند باشند.

سبک زندگی بهتر، موهای سالم‌تر

سبک زندگی بهتر، موهای سالم‌تر

سبک زندگی سالم، کمک فراوانی به داشتن موهایی درخشان‌تر و سالم‌تر خواهد کرد.

به اندازه‌ کافی بخوابید

خواب یک عامل مهم و ضروری جهت داشتن زندگی سالم است؛ چرا که در طی خواب، هورمون‌های رشد به تولیدمثل سلولی کمک نموده و به رشد مو منجر می‌شوند. بزرگسالان باید بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

استرس را کنترل نمایید

استرس را کنترل نمایید

استرس، اثرات مخرب فراوانی بر روی بدن از جمله موها خواهد گذاشت. استرس بیش از حد می‌تواند موجب ایجاد اختلال در مرحله‌ رشد مو بشود. یادگیری نحوه‌ مدیریت استرس به شما کمک کرده تا از خطر ریزش مو جلوگیری نمایید. بعضی از روش‌هایی که می‌توانید جهت کنترل استرس امتحان نمایید، عبارت‌اند از:

  • ورزش منظم؛ نیاز نیست حتما ورزش سخت و حرفه‌ای انجام بدهید. حتی نیم الی یک ساعت پیاده‌روی روزانه هم به شما کمک خواهد کرد.
  • یوگا و مدیتیشن
  • خواب کافی
  • گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش
  • نوشتن
  • رفتن به تعطیلات
  • خودتان را با انجام سرگرمی و کارهای مورد علاقه‌تان مشغول نمایید.
  • مراجعه به دکتر و مشاور در صورت نیاز

ماساژ کف سر را امتحان نمایید

ماساژ کف سر را امتحان نمایید

ماساژ روزانه‌ پوست سر موجب تحریک و افزایش گردش خون در فولیکول‌های مو شده که به ضخیم‌تر شدن تارهای موهای شما کمک زیادی می‌نماید. در یکی از تحقیقات مشخص شد مردانی که روزانه به مدت 4 دقیقه پوست سر خود را ماساژ می‌دادند، پس از 24 هفته موهایی پرپشت‌تر داشتند.

رژیم غذایی مفید و مناسب داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم باید شامل انواع میوه‌ها، غلات کامل، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، ویتامین‌های مفید و چربی‌های اشباع نشده باشد. تلاش کنید مصرف غذاهای آماده و نوشیدنی‌هایی که دارای شکر هستند را محدود نمایید؛ چرا که ارزش غذایی این غذاها کم است. ویتامین‌هایی که برای مراقبت از موی بلند مردانه و کوتاه باید مصرف نمایید:

  • بیوتین
  • اسیدهای چرب امگا 3 و 6
  • زینک
  • ویتامین گروه B
  • ویتامین C
  • ویتامین D

استفاده از محصولات مراقبت از مو مردانه را جدی بگیرید

استفاده از محصولات مراقبت از مو مردانه را جدی بگیرید

در روتین مراقبت از مو آقایان از محصولاتی که دارای موادی از جمله سولفات، الکل، سفید کننده‌ها، پلی اتیلن گلیکول  (PEG)، آمونیاک و پراکسیدها می‌باشند، دوری کرده و به دنبال محصولاتی بوده که در ترکیبات خود شامل موارد زیر باشند:

  • کراتین
  • پروتئین
  • آلوئه ورا
  • روغن دانه و میوه‌ها مثل آووکادو، آرگان، نارگیل، زیتون و جوجوبا
  • کافئین
  • روغن‌های ضروری مثل روغن رزماری

چگونه از ریزش موی ارثی جلوگیری نماییم؟

چگونه از ریزش موی ارثی جلوگیری نماییم؟

با افزایش سن، طبیعی بوده که برخی از فولیکول‌های مو کوچک بشوند و تولید مو را متوقف نمایند. این اتفاق موجب ریزش مو شده که به آن ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنتیک می‌گویند. این اتفاق یک ویژگی ارثی می‌باشد و آب و هوای محیطی هم تاثیر زیادی روی این اتفاق می‌گذارد.

بیش از نصف آقایان در سنین بالای 50 سالگی دچار ریزش موی ارثی می‌شوند. باید بدانید که شما با هیچ روشی نمی‌توانید به صورت کامل از این اتفاق جلوگیری نمایید؛ ولی با داروهای ریزش مو می‌توانید مقدار آن را کاهش بدهید. جهت انجام این کار حتما باید با پزشک متخصص مشورت نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که ممکن است ریزش موی شما در حین استفاده از داروها کاهش پیدا نماید، ولی با قطع مصرف داروها، موهای شما به حالت اولیه باز می‌گردند.

7 نکته‌ ساده روتین مراقبت از مو آقایان

از یک شامپو طبیعی و ملایم استفاده نمایید

از یک شامپو طبیعی و ملایم استفاده نمایید

به صورت کلی، در روتین مراقبت از مو آقایان بهتر است که برای موهای خود از شامپویی استفاده کرده که از مواد طبیعی درست شده باشد تا موها و کف سر شما را با ملایمت تمیز نمایند. از شامپوهایی که فهرستی بلند از مواد شیمیایی در ترکیبات خود دارند، دوری نمایید و به عنوان جایگزین از شامپوهایی استفاده کرده که در ترکیبات خود دارای مواد مغذی از جمله پروتئین، اسیدهای آمینه، انواع ویتامین و روغن‌های مفید باشند.

هر روز موهای خود را نشویید

هر روز موهای خود را نشویید

بسیاری از آقایان، عادت دارند که هر روز در حین دوش گرفتن از شامپو استفاده نمایند و موهای خود را بشویند. ولی اگر موهای خشک و یا معمولی دارید، باید بدانید که این کار اشتباه است. مقدار قابل توجهی از چربی و روغنی توسط پوست سر شما ترشح شده که برای تغذیه‌ موها، محافظت و حفظ سلامت آن‌ها لازم است. شامپو زدن موجب از بین رفتن این چربی‌ها شده و در آخر سبب خشکی، شکنندگی، ضعیف و کدر شدن موهای شما می‌شود.

چنانچه موهای شما به صورت طبیعی نازک و شکننده هستند و همچنین از شامپوهایی استفاده می‌‎نمایید که دارای سولفات، پارابن و مواد خشن است، بهتر است که بیشتر به سلامت موهای خود فکر کرده و از شامپوهای مناسب استفاده نمایید.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت مو

 

از نرم کننده‌ مو استفاده نمایید

متاسفانه باید بدانید که استفاده از یک شامپو مناسب کافی نبوده و در کنار آن باید از یک نرم کننده‌ مناسب هم برای تقویت موی سر مردان خانگی بهره گرفت. استفاده از نرم کننده‌ در طول زمان منجر به قوی‌تر و درخشان‌تر شدن موهای شما خواهد شد. در ادامه چند مورد از مزایای استفاده از نرم کننده‌ مو را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

  • مو و پوست سر شما را تغذیه می‌نماید.
  • چربی و روغن‌های مفید و از دست رفته را جایگزین خواهد کرد.
  • به رشد سالم‌تر موها کمک می‌کند.
  • از کوتیکول موهای شما مراقبت می‌نماید.
  • سلامت مو را افزایش می‌دهد.

به طور منظم به آرایشگر خود سر بزنید

به طور منظم به آرایشگر خود سر بزنید

بهتر است که زمان رفتن به آرایشگاه را به تاخیر نیندازید. جهت داشتن موهایی سالم و مرتب، نیاز است که در زمان مناسب و به صورت منظم، به آرایشگاه رفته و موهای خود را طبق مدل دلخواه درست نمایید. رفتن به آرایشگاه صرفا برای کوتاه کردن و مدل دادن به موها نمی‌باشد؛ ساقه‌ موهای شما با گذشت زمان بر اثر عوامل گوناگونی مثل گرما، اصطکاک ناشی از پوشیدن لباس و فعالیت‌های روزانه دچار آسیب شده و ضعیف و شکننده خواهد شد. کوتاه نمودن منظم ساقه‌ مو به شما کمک کرده تا موهای سالم‌تری داشته باشید.

مدل موی مناسب را انتخاب نمایید

جهت انتخاب یک مدل موی مناسب، کافی است که فرم صورت خود را شناخته و همچنین بافت و جنس موها را هم در نظر بگیرید. بر همین اساس، می‌توانید مدلی را انتخاب کرده که مناسب صورت شما باشد و موجب جذابیت بیشتر ظاهر شما شود.

مطالب کاربردی:  مراقبت از موی فر را با روش های علمی انجام دهید

 

با موهایتان با ملایمت رفتار نمایید

در صورتی که در حین خشک کردن و یا حالت دادن به موهای خود خشن رفتار می‌کنید، نیاز است بدانید که آسیب بزرگی به آن‌ها می‌رسانید.

در حین خشک کردن موها

  • زمانی که با حوله می‌خواهید موهای خود را خشک نمایید، خشونت به خرج ندهید. این کار موجب ضعیف و شکننده شدن موها می‌شود.
  • از گرفتن دوش با آب داغ اجتناب نمایید. آب داغ موجب از بین رفتن چربی‌های مفید پوست سر شما خواهد شد.
  • زمانی که از سشوار جهت خشک کردن موها استفاده می‌کنید، به درجه‌ گرمای آن دقت کنید. گرمای بیش از حد موجب شکستن و خشک شدن تار موهای شما می‌شود.
  • پس از حمام، ابتدا به آرامی و با حوله موهای خود را خشک کرده تا آب اضافی آن گرفته شود؛ سپس توسط باد ملایم سشوار آن را کاملا خشک نمایید. همچنین دقت کنید که باد سشوار را دورتر از پوست سر خود نگه دارید.

در حین حالت دادن به موها

درست همچون مراحل قبلی، در حین برس و شانه زدن موها، با ملایمت رفتار کرده و موهای خود را نکشید. این کار پوست سر شما را تحریک نموده و به مرور موجب نازک شدن موهای شما می‌شود؛ به ویژه برای افرادی که ریزش مو دارند. استفاده از نرم‌کننده در این مرحله به داد شما خواهد رسید، چرا که با نرم کردن موها، شانه زدن برای شما آسان‌تر است.

از محصولات حالت دهنده‌ طبیعی استفاده نمایید

از نرم کننده‌ مو استفاده نمایید

بسیاری از محصولات حالت دهنده، دارای ترکیباتی خشن و مضر بوده که موجب خشک شدن و شکنندگی موها می‌شوند. همچنین محصولاتی مثل واکس و ژل مو جذب کف سر شما می‌شوند؛ در نتیجه چنانچه از محصول نامناسبی استفاده نمایید، به موهای خود آسیب رسانده و سلامت آن‌ها را هم به خطر می‌اندازید. به همین خاطر، بهتر است از محصولات طبیعی و ارگانیک جهت حالت دادن به موهایی خود استفاده نمایید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کرده که در ترکیبات خود دارای ویتامین  E، آبرسان، روغن آرگان و مواد مغذی دیگر باشند.

مطالب پربازدید:  مراحل روتین مراقبت از مو به روش اصولی

 

نکاتی ضروری در رابطه با روتین مراقبت از مو آقایان

می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین عوامل جذابیت برای آقایان، موی سر می‌باشد. به صورت کلی، میزان رشد مو در سال مقدار متوسطی داشته که عامل اصلی تعیین کننده‌ آن ژنتیک است و شما نمی‌توانید آن را تغییر بدهید؛ ولی با رعایت نکاتی بسیار ساده و کمک گرفتن از روش‌های تقویت موی سر مردان طب سنتی می‌توانید به رشد موها کمک نمایید و در آخر موهایی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید. همچنین بهتر است جهت خرید محصولات اصل و باکیفیت مراقبت از مو آقایان به انواع معتبر فروشگاه‌‌های لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

 

منبع : brickellmensproducts

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *