مراقبت از مو

فهرست مطالب

آیا می دانید نحوه روتین مراقبت از مو چه میزان در سلامت موها اثرگذار است؟ آیا تا به کنون از محصولات مراقبتی مو استفاده کرده‌اید؟ سلامت مو و زیبایی آن تاثیر فراوانی در جذابیت ظاهر دارد و به همین خاطر همیشه جز دغدغه های اشخاص به خصوص خانم‌ها است.

این روزها محصولات گوناگونی در حوزه مراقبت از مو مثل انواع شامپو، ماسک مو، سرم مو و … در بازار وجود دارد. ولی رعایت نکات روتین مراقبت پوستی به سلامت و زیبایی هرچه بیشتر موهای شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. داشتن موهایی درخشان و خوش حالت، افزون بر این که زیبایی ظاهر را دوچندان می‌نماید، موجب افزایش اعتماد به نفس و داشتن جذابیت ظاهری هم خواهد شد. در ادامه با مجله مدیسه همراه شوید تا به بررسی چگونگی مراقبت از مو و استفاده از محصولات مراقبتی آن بپردازیم.

روتین مراقبت از مو به چه معنی است؟

روتین مراقبت از مو به چه معنی است؟

به طور معمول بیشتر اشخاص فکر می‌کنند که استفاده از شامپو به تنهایی در مراقبت از موها اثرگذار است. در صورتی که جهت داشتن موهای سالم و زیبا، استفاده از محصولات مراقبتی و تقویتی مو از اهمیت زیادی برخوردار است. روتین مراقبت از مو یعنی به کار بردن مجموعه اقدامات لازم و ضروری که جهت محافظت از موها در طی روز به کار می‌رود. روتین مراقبت از مو شامل استفاده از شامپو، ماسک مو، سرم‌های تقویتی مو و روغن های مو است.

چطور موهای خود را به درستی بشوییم؟

چطور موهای خود را به درستی بشوییم؟

معمولا بسیاری از افراد با شستن اشتباه و نادرست موهای خود، به موهای خود صدمه وارد می‌کنند و این صدمه می‌تواند موجب ریزش موها شود. در ادامه مطلب روتین مراقبت از مو به طرز صحیح شستشوی موها و بایدها و نبایدهای آن می‌پردازیم :

  • ابتدا موهای خود را خیس و مرطوب نمایید. سپس موهای خود را به مقدار مناسبی از شامپو آغشته کنید. در نظر داشته باشید که شامپو بر روی موهای خیس بهتر کف می‌نماید. در آخر موهای خود را به صورت کامل آبکشی کرده تا تمام کف‌ها از سطح موهای شما پاک شود.
  • جهت نفوذ شامپو به عمق پوست سر حتما در ابتدا موهای خود را با آب گرم خیس نمایید. آب گرم به باز شدن کوتیکول‌های مو کمک شایانی کرده و چربی‌ها و آلودگی‌های مو را از بین خواهد برد.
  • حتما شامپو را با مقدار مناسبی از آب مخلوط نموده و از ریختن مستقیم شامپو بر روی موها اجتناب نمایید.
  • جهت شستن موهای خود از چنگ زدن مو خودداری کنید، چرا که باعث ایجاد عفونت و جذب مواد شیمیایی و سایش سر خواهد شد. جهت جلوگیری از تضعیف ریشه موها، از انجام حرکات عقب جلو یا دایره‌ای پرهیز کنید.

نکات مهم برای مراقبت از موها!

  • وقتی که موها در حالت دو نم است، شانه زدن را شروع نمایید.
  • موهای خود را با هوای محیط خشک کنید، نه وسایل برقی.
  • نوک گیری کردن موها را فراموش نکنید.
  • به موهای خود زیاد دست نزنید.
  • شامپو مناسب با پوست سر خود را انتخاب کنید.
  • تا حد امکان از رنگ کردن و دکلره موها خودداری نمایید.
  • از موهای خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنید.

انتخاب درست شامپو سر برای مراقبت از موها

انتخاب درست شامپو سر برای مراقبت از موها

انتخاب شامپو مناسب با پوست سر از مهم‌ترین روتین مراقبت از مو است؛ به همین خاطر باید اول پوست سر خود را بشناسید. نکته‌ای که درباره انتخاب شامپو وجود داشته و بسیار حائز اهمیت است، این است که شامپو بیشتر جهت شستشوی پوست سر به کار می‌رود و برای مراقبت ساقه مو نیست. جهت مراقبت از ساقه مو باید از ماسک مو استفاده کنید.

شامپو مناسب موهای ضخیم و فر

شامپوهای مرطوب کننده و آبرسان موجب نرم و صاف شدن موهای فر و ضخیم خواهند شد و موهای شما را درخشان می‌نماید.

شامپو مناسب موهای کم حجم و نازک

استفاده از شامپوهای حجم دهنده باعث کاهش رطوبت در مو شده و مشکل موهای کم حجم و نازک را رفع خواهد کرد.

شامپو مناسب موهای معمولی

کسانی که موهای معمولی دارند، یعنی موهای آن‌ها نه چرب است نه خشک. شامپو مناسب موهای معمولی، برای این دسته از اشخاص بسیار مناسب است.

شامپو مناسب پوست سر چرب

شامپو مناسب پوست سر چرب

شامپوهایی با منظور کنترل کننده چربی پوست سر، تقویت کننده و حجم دهنده برای کسانی که موهای چربی دارند، بسیار مناسب است.

شامپو مناسب پوست سر خشک

اشخاص دارای پوست سر خشک، باید از شامپوهای مرطوب کننده، نرم کننده و آبرسان استفاده نمایند.

 

شامپو مناسب موی رنگ شده

رنگ مو سبب ایجاد خشکی و کدر شدن موها می‌شود؛ به همین علت استفاده از شامپوهای رنگ شده برای مراقبت از موها و بازگرداندن شادابی و حفظ لطافت مو نیاز است. همچنین این شامپوها جهت تثبیت رنگ مو و تغذیه آن بسیار اثرگذار است.

نکات مهم در مراقبت از مو و نگهداری آن

نکات مهم در مراقبت از مو و نگهداری آن

ریشه مو و تارهای آن به خاطر نازک بودن نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند. بعد از شستن موها با شامپو مناسب، رعایت یکسری نکات در داشتن موهایی زیبا و درخشان بسیار اثرگذار است که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

استفاده از ماسک مو و نرم کننده مناسب با جنس مو

هر چقدر هم که از موهای خود مراقبت نمایید، باز هم به علت ظریف بودن تارهای مو، امکان صدمه به آن وجود دارد. ماسک‌های مو جز محصولات بازسازی کننده مو هستند و حتما در روتین مراقبت از مو باید از آن استفاده گردد. استفاده از ماسک مو و نرم کننده باعث ایجاد درخشندگی و خوش حالتی در ساقه موها شده و حتی موهای آسیب دیده را ترمیم خواهد نمود.

ماسک مو وظیفه آبرسانی و نرم کنندگی به ساقه مو را برعهده داشته و موهای لطیف و براقی برای شما به وجود می‌آورد. دقت داشته باشید، ماسک مو را تنها به ساقه موها و از بخش لاله گوش به پایین استفاده نمایید. زدن ماسک مو به ریشه مو، موجب تضعیف ریشه و حتی ریزش موها خواهد شد؛ به همین علت، دقت کنید که ماسک مو و نرم کننده را هرگز به ریشه موها نزنید. ماسک‌های مو انواع متنوع و مختلفی دارند که شما باید بر اساس نوع و جنس موهای خود ماسک مو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از مو پس از حمام

استفاده از محصولات مراقبت از مو پس از حمام

استفاده از محصولاتی مثل ژل مو، سرم مو، اسپری های دوفاز و کرم های مو، پس از حمام به مراقبت از موهای شما در مقابل حرارت های بالا مثل کشیدن اتو مو و سشوار کمک خواهد کرد.

استفاده از درجه حرارت پایین

جهت جلوگیری از آسیب موهای نازک و ریز در زمان کشیدن سشوار و اتو مو، حتما درجه حرارت آن را کم نمایید.

مراقبت از مو در برابر وسایل حرارتی

گرمای بیش از اندازه به مو موجب آسیب و کدر شدن موها می‌شود. جهت جلوگیری از این مشکل، باید از اسپری‌های دوفاز مو و سرم مو استفاده نمایید، تا در زمان کشیدن سشوار و اتو مو، موهای شما دچار آسیب نشود. در صورتی که پس از حمام کردن از محصولات مراقبتی استفاده نکنید، موهای شما در اثر سشوار کشیدن و اتو مو دچار شکنندگی، خشکی و موخوره خواهد شد.

مراقبت از موهای کراتین شده

مراقبت از موهای کراتین شده

استفاده از اتو مو و سشوار به صورت مکرر، باعث ایجاد شکنندگی در موها و ایجاد موخوره خواهد شد. به همین علت جهت حفظ رطوبت مو، باید از نرم کننده‌ها و ماسک موهای آبرسان استفاده نمایید. انتخاب شامپو مناسب از مهم‌ترین موارد مراقبت از موهای کراتین شده است. اگر موهای خود را کراتین کرده‌اید، حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده نمایید؛ چرا که این شامپوها در ترکیبات خود سولفات سدیم ندارند و کراتین موها را از بین نمی‌برند.

دلایل اصلی چرب شدن مو و روش کاهش آن

چرب شدن پوست دلایل گوناگونی دارد. رعایت نکردن بعضی نکات، می‌تواند در چرب شدن موها اثرگذار باشد. در ادامه به چند علت اصلی چرب شدن مو می‌پردازیم. استفاده از چربی‌های اشباع شده و ترانس، برای پوست و بدن بسیار زیان آور است.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت مو

 

استفاده از رژیم غذایی نامناسب

مصرف غذاهای چرب و نامناسب، موجب ایجاد تولید چربی در پوست سر می‌شود. یک رژیم غذایی مناسب و مطلوب، باید از غذاهایی که دارای ویتامین E و B هستند، تشکیل شده باشد.

شستشوی بیش از اندازه موها

شستشوی بیش از اندازه موها

شستن موها به طور روزانه و هر روز، موجب بروز چربی در سطح پوست سر می‌شود. وقتی هر روز موهای خود را می‌شویید، چربی طبیعی پوست سر از بین رفته و به همین دلیل ریشه مو، سعی در جبران این مشکل می‌کند. این کار باعث تولید چربی در پوست سر خواهد شد. جهت جلوگیری از چرب شدن موها، هفته‌ای 2 الی 3 مرتبه یا حتی یک روز در میان می‌توانید موهای خود را با شامپو مناسب بشویید.

استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب با جنس مو

استفاده از محصولات قوی، باعث شده تا موها سنگین شده و حجم خود را از دست بدهند. همچنین استفاده از شامپوهای نامناسب با جنس مو، باعث ایجاد چربی در پوست سر خواهد شد.

دست زدن بیش از اندازه به مو

لمس کردن بیش از اندازه موها، موجب ایجاد چربی و تولید روغن در مو می‌شود.

استفاده از شانه و برس‌های کثیف

جهت شانه کردن موهای خود، حتما از تمیز بودن شانه و برس اطمینان حاصل فرمایید. استفاده از شانه‌های کثیف، موهای شما را چرب خواهد کرد.

استفاده از سشوار و اتو مو

استفاده از سشوار و اتو مو

استفاده از سشوار و اتو مو به طور افراطی و مکرر، باعث تولید چربی در موها و چرب شدن سریع آن‌ها خواهد شد.

استرس و فشارهای روحی روانی

یکی از عوامل تشدید کننده چربی سر، داشتن استرس و فشارهای روحی و روانی پیوسته و دائم است. این مشکل افزون بر تاثیر بر روی پوست و مو، باعث آسیب به جسم و روح فرد هم می‌شود.

مصرف چه ویتامین هایی برای مراقبت از مو لازم است؟

تغذیه مناسب یکی از نکات مهم در داشتن موهای زیبا و درخشان است. مصرف ویتامین‌هایی مثل E ، D  و B به استحکام و تقویت موها کمک نموده و حتی از ریزش موها جلوگیری خواهد کرد. ویتامین D به صورت مستقیم با رشد موها ارتباطی ندارد ولی باعث سالم ماندن مو و تقویت ریشه آن می‌شود. غذاهایی مثل شیر غنی شده، قارچ، ماهی و زرده تخم مرغ دارای مقادیر فراوانی از این ویتامین‌های مفید هستند.

انواع ویتامین B به افزایش جریان خون در ناحیه سر و همچنین تنظیم متابولیسم بدن به سلامت و شادابی موها کمک می‌نماید. ویتامین E هم با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به سلامت ریشه مو کمک نموده و از ریزش مو به خوبی جلوگیری می‌کند.

مطالب کاربردی:  ۱۷ مورد از بهترین محصولات مراقبت از پوست فرانسوی

 

چه روغن‌هایی برای مراقبت از موی سر استفاده کنیم؟

چه روغن‌هایی برای مراقبت از موی سر استفاده کنیم؟

روغن هایی مثل آرگان، جهت ترمیم موهای خشک و وز بسیار مفید و اثرگذار است. روغن آرگان به علت داشتن اسیدهای چرب ضروری، در جهت حفظ شادابی مو بسیار مفید و موثر است. استفاده از ویتامین E و روغن نارگیل هم به حفظ سلامت مو و زیبایی آن کمک می‌کند. استفاده از روغن اسطوخودوس در پر پشت نمودن موها و همچنین روغن مورد برای تقویت مو بسیار اثرگذار است.

خرید شانه مو برای انواع موها

بعضی از افراد خرید شانه مو را بر اساس رنگ و شکل آن انتخاب می‌نمایند. ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که هر شانه باید متناسب با جنس مو و حجم آن خریداری گردد، که در ادامه به آن می پردازیم:

افراد با موهای نازک

استفاده از شانه‌های پهن یا گرد، برای کسانی که موهای کم حجمی دارند بسیار اثرگذار است و موها را حجیم‌تر نشان می‌دهد.

افراد با موهای بلند

افراد با موهای بلند

افرادی که موهای بلند و صافی دارند، انتخاب شانه‌های پهن با تیغه‌های دراز گزینه مناسبی برای آن‎هاست.

افراد با موهای پرپشت و ضخیم

استفاده از شانه‌های گرد که دندانه‌ای زیاد و کوتاهی دارند، برای اشخاص با موهای ضخیم و پرپشت بسیار مناسب است. تعداد بالای این دندانه‌ها موجب شده تا به راحتی موها شانه شوند و موهایی خوش حالت برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطالب پربازدید:  تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست؟ معرفی برترین برندها

 

صفر تا صد مراقبت از مو

همان گونه که گفته شد، جهت داشتن یک روتین مراقبت از مو صحیح، ابتدا باید جنس موی خود را به خوبی بشناسید. همچنین اطلاعات کافی درباره نحوه استفاده از محصولات مراقبتی مو داشته باشید. جهت این کار لازم است تا نیاز موی خود را مشخص نمایید. با مشخص شدن نیاز موها، به سادگی می‌توانید محصولات مناسب با موی خود را انتخاب و تهیه نمایید. همچنین با نکاتی که در بالا گفته شد، سلامت و زیبایی موهای خود را تضمین کنید. شما می‌توانید جهت خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی خود به فروشگاه اینترنتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

 

 

منبع : gisou

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *