روغن اکالیپتوس برای پوست

روغن اکالیپتوس یک روغن ضروری و محبوب بوده که از آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌گردد. این روغن از درخت اکالیپتوس که بومی استرالیا می‌باشد به دست آمده و سرشار از ترکیبات شیمیایی گیاهی از جمله فلاونوئید، آلکالوئید و تانن است. افزون بر این، خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضدعفونی ‌کنندگی و آنتی ‌اکسیدانی مهمی دارد. مقاله‌ امروز مدیسه به فواید رو‌غن اکالیپتوس برای پوست و مو، نحوه‌ استفاده‌ از آن و عوارض جانبی آن اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

فواید روغن اکالیپتوس برای پوست و مو

فواید روغن اکالیپتوس برای پوست و مو

استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل، پرتغال، اسواتینی و اسپانیا از تولیدکنندگان اکالیپتوس می‌باشند و چین 75 درصد روغن اکالیپتوس‌ جهان را تولید می‌نماید. فواید روغن اکالیپتوس برای پوست بسیار زیاد بوده که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

به درمان جای نیش حشرات کمک می‌کند

وقتی این روغن به طور موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در پوست احساس خنکی ایجاد می‌نماید. چرا که اثر ضدعفونی ‌کنندگی دارد و قادر است تا درد و التهاب ناشی از نیش حشرات را تسکین بخشد. ترکیبی به نام سینئول (Cineole) در روغن اکالیپتوس وجود داشته که اثرات ضدالتهابی این روغن از آن ناشی می‌شود.

شوره‌ سر را از بین می‌برد

شوره‌ سر را از بین می‌برد

یک تحقیق نشان داده که روغن اکالیپتوس برای پوست خواص ضد قارچی دارد و می‌تواند به منظور یک عامل ضد شوره استفاده شود. در این تحقیق، روغن اکالیپتوس‌ با روغن نارگیل رقیق شده و این مخلوط جهت درمان شوره‌ سر مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، در مورد تاثیر این روغن روی شوره‌ سر باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد

شواهد نشان داده که روغن اکالیپتوس به رفع آفتاب ‌سوختگی کمک می‌نماید و نواحی آسیب ‌دیده‌ پوست را تسکین می‌دهد. همچنین خواص ضد التهابی آن ممکن است بتواند قرمزی پوست را کاهش بخشد. با این وجود، انجام تحقیقات بیشتر در مورد این مسئله ضروری است.

به ضدعفونی کردن زخم‌ها کمک می‌کند

به ضدعفونی کردن زخم‌ها کمک می‌کند

از دیگر مزایای روغن اکالیپتوس این است که شما می‌توانید از آن جهت التیام زخم‌های روی پوست استفاده نمایید، چون که به تسریع روند بهبودی کمک می‌نماید. یک مطالعه‌ حیوانی که روی موش انجام گرفت، نشان داد که روغن‌ اکالیپتوس روی ترمیم زخم اثر می‌گذارد و سرعت بهبودی آن را افزایش می‌دهد.

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس برای پوست

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس برای پوست

بهتر است از روغن ضروری اکالیپتوس بیشتر از یک مرتبه در روز روی پوست خود استفاده نکنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که آن را پیش از مصرف رقیق نمایید، چون که بسیار قوی است و ممکن است پوست شما را تحریک نماید. این روغن را می‌توانید به دیفیوزر (رایحه افشان خانگی) هم اضافه نمایید.

دوز و نحوه‌ آماده ‌سازی

چند قطره روغن اکالیپتوس را با ژل یا روغن حامل دیگری که مناسب پوست شما می‌باشد (به عنوان مثال روغن نارگیل)، مخلوط نمایید. پس از آن این مخلوط را روی پوست خود بمالید. اگرچه استفاده از روغن اکالیپتوس راحت است، ولی احتمال دارد با عوارض جانبی خاصی همراه باشد که در بخش بعدی مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای پوست

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای پوست

اگر از خود می‌پرسید که آیا می‌توانید روغن اکالیپتوس را بدون رقیق نمودن روی پوست بمالید یا نه، باید بگوییم که پاسخ این سؤال منفی می‌باشد. چون که مانند دیگر روغن‌های ضروری ممکن است واکنش شدیدی را تجربه نمایید. برخی از افراد بر این باورند که این روغن می‌تواند موجب ایجاد درماتیت در پوست‌های حساس شود. علاوه بر این، استفاده از آن ممکن است سمی باشد. در نتیجه، پیش از مصرف آن با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

فواید روغن اکالیپتوس برای مو

فواید روغن اکالیپتوس برای مو

استفاده از این روغن برای موها با فواید زیر همراه است:

رشد قشر یا کورتکس مو را بهبود می‌بخشد؛ عصاره‌ اکالیپتوس رشد کورتکس مو را تقویت خواهد کرد. کورتکس لایه‌ میانی مو بوده که روی استحکام، ضخامت، انعطاف‌پذیری و رنگ مو اثر دارد.

براق بودن مو را افزایش می‌دهد؛ استفاده‌ مرتب از عصاره‌ اکالیپتوس با افزایش درخشندگی مو همراه می‌باشد.

دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است؛ روغن به دست آمده از گیاه‌ اکالیپتوس خاصیت آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی داشته و با آسیب رادیکال‌های آزاد و سفیدی زودرس موها مقابله می‌کند. همچنین قادر است تا تحریک و التهاب پوست سر را تسکین بدهد.

کیفیت مو را بهبود می‌بخشد؛ در یک تحقیق، محققان از این روغن در شامپو به ‌عنوان عامل ضدقارچ استفاده نمودند و متوجه شدند که می‌تواند به تغذیه‌ مو کمک نماید.

از سلامت پوست سر محافظت می‌کند؛ این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی می‌باشد. در نتیجه، پوست سر را تمیز نگه می‌دارد، به درمان شوره‌ سر کمک کرده و احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی را کاهش می‌دهد.

شپش سر را از بین می‌برد؛ زمانی که رو‌غن اکالیپتوس‌ با روغن درخت چای لیمو ترکیب می‌گردد، شپش سر را از بین برده و از ابتلا به آن پیشگیری می‌نماید. این روغن همچنین دارای ترپن‌هایی بوده که به از بین بردن شپش و تخم‌های آن کمک می‌نمایند.

از پیدرا (piedra) پیشگیری می‌کند؛ این روغن با قارچی که موجب پیدرا می‌شود، مقابله می‌نماید. پیدرا عفونت قارچی مو بوده که به طور گره‌های کوچک روی ساقه‌ مو دیده می‌شود.

خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد؛ این روغن قادر است تا خاصیت ارتجاعی مو را افزایش داده و از ایجاد موخوره و شکستن موها جلوگیری نماید.

از اختلالات مرتبط با پوست سر پیشگیری می‌کند؛ این روغن به درمان اختلالات پوست سر (مثل پسوریازیس، جوش‌های پوست سر و خشکی پوست سر) کمک می‌نماید. با این وجود، در این زمینه به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

گردش خون را افزایش می‌دهد؛ این روغن گردش خون را بهبود بخشیده و رشد مو را تحریک می‌نماید. ذکر این نکته ضروری بوده که تحقیقات اندکی در این مورد وجود دارد.

تولید سرامید را افزایش می‌دهد؛ سرامید از کوتیکول مو محافظت نموده و به حفظ رطوبت در آن کمک می‌نماید.

برای رشد مو مفید است؛ در یک تحقیق، محصول دارای روغن اکالیپتوس توانست رشد مو را تحریک نماید. در مطالعه‌ دیگری هم مشاهده شد که رایحه‌ درمانی با استفاده از روغن‌های ضروری مثل اکالیپتوس قادر است تا از ریزش مو جلوگیری نماید، رشد مو را تحریک نماید و سلامت کلی پوست سر و مو را بهبود بخشد.

نحوه‌ استفاده از روغن اکالیپتوس برای رشد مو

نحوه‌ استفاده از روغن اکالیپتوس برای رشد مو

جهت افزایش رشد موها به مواد زیر احتیاج دارید :

  • روغن اکالیپتوس : دو تا چهار قطره
  • روغن نارگیل : دو قاشق غذاخوری

روش استفاده

  • روغن نارگیل را مقداری گرم نمایید. مطمئن شوید که داغ نیست.
  • روغن نارگیل گرم را با روغن اکالیپتوس ترکیب کنید.
  • این مخلوط را روی موها و پوست سر خود بمالید.
  • حدود 5 تا 10 دقیقه آن را با انگشت‌های خود روی پوست سر ماساژ بدهید.
  • از یک شانه جهت پخش کردن یکنواخت روغن روی پوست سر استفاده نمایید.
  • بگذارید روغن به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت روی موهای شما بماند.
  • آن را با آب گرم و شامپو بشویید.
  • تا وقتی که موها بهبود پیدا کنند، این کار را یک مرتبه در هفته تکرار نمایید. سپس می‌توانید آن را هر دو هفته یک ‌بار انجام بدهید.

روغن نارگیل رشد مو را تحریک می‌نماید و بافت آن را بهبود می‌بخشد. همچنین از مو در مقابل آسیب محافظت کرده و مانع بروز شوره‌ سر و شپش می‌شود. روغن اکالیپتوس نیز می‌تواند رشد مو را افزایش داده و سلامت کلی پوست سر را بهبود بخشد. استفاده از این دو روغن در طولانی مدت تاثیر چشمگیری روی سلامت موها دارد.

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای مو

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای مو

استفاده از این روغن ممکن است عوارض به خصوصی هم داشته باشد که بهتر است پیش از مصرف از آن‌ها آگاه باشید. روغن اکالیپتوس‌ می‌تواند موجب مسمومیت شود و علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه‌ فوقانی شکم، درماتیت تماسی، افت فشار خون و تپش قلب را نشان بدهد. این روغن را نمی‌توان به ‌صورت غلیظ برای موها استفاده نمود، در نتیجه باید آن را رقیق کرد. استنشاق آن نیز ممکن است به تشنج منجر شود. همچنین احتمال دارد واکنش آلرژیک ایجاد کرده و موجب التهاب پوست شود که از علائم آن می‌توان به قرمزی، سوزش و خارش اشاره نمود.

نحوه‌ رقیق کردن روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس را نمی‌توان به ‌تنهایی روی مو و پوست سر بزنید، بلکه باید آن را با روغن پایه یا حامل رقیق نمود. به عنوان مثال، می‌توانید یک قطره‌ از آن را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل رقیق نمایید. روغن جوجوبا، روغن کرچک، روغن بادام، روغن آرگان یا روغن زیتون گزینه‌های مناسبی جهت اضافه نمودن به روغن اکالیپتوس هستند. بیشتر این روغن‌ها قادرند تا به الیاف مو نفوذ نموده و جذب و اثربخشی روغن اکالیپتوس را افزایش بدهند. راهکار دیگر جهت استفاده از روغن اکالیپتوس این بوده که آن را به شامپو یا نرم کننده‌ خود اضافه نمایید. چنین ترکیبی می‌تواند به درمان شوره‌ سر نیز کمک کند.

آشنایی با فواید روغن اکالیپتوس برای پوست

از روغن استخراج شده از برگ‌های گیاه‌ اکالیپتوس می‌توان جهت رفع مشکلات پوست و مو استفاده نمود، چون که خاصیت ضدبا کتریایی، ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی دارد. از روغن‌ اکالیپتوس به شکل غلیظ استفاده ننمایید و پیش از مصرف حتما آن را با روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل رقیق نمایید. این روغن ممکن است موجب التهاب پوست، واکنش‌های آلرژیک و دیگر عوارض جانبی شود.

از این‌ رو، بهتر است پیش از مصرف آن با متخصص پوست مشورت نمایید. همچنین جهت اطمینان بیشتر، مقدار اندکی از آن را روی ناحیه‌ کوچکی از پوست مالیده و پس از 24 ساعت واکنش پوست خود را به آن بررسی نمایید. همچنین شما می‌توانید جهت خرید انواع محصولات مراقبتی و زیبایی خود از برندهای معتبر به فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع :webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *